Saturday, May 5, 2012

Forget-me-not memories!

As salam,,,

Alhamdulillah,,,finally i got a job which i can fulfill my leisure time at home :) emm,,you can call it bakery assistant i guess,again alhamdulillah,syukran ALLAH:) For today post,,,i want to write about something in my mind right now and i prefer to write in BM and English (Rojak2 bukan rojak buah taw=D)

Sebenarnya (bunyi macam da wat salah jep=P,,,hehe,keed2!) dalam otak aku ni masih lagi tergiang-ngiang kenangan di matrik.Seriously up until now,everyday i will remember the time when i was in matric.Tambah-tambah lagi pasang lagu sentimental,,,umphh,penambah perisa rindu-rinduan lagi pada matrik.Aku tak pernah ada keinginan nak masuk matrik ni.Aku sgt mengharapkan pada result UPU lepas SPM 2 tahun yg lepas.(tak sangka dah dua tahun dah youuuXD) Sebab ramai org kate matrik ni macam sekolah lah,stress la bagai,,,hmm,membuatkan ak bertambah tak ingin na masuk matrik.Maklumlah,umur 17 time tu mmg na freedom je lebih.Bila aku dapat tahu yg ak dapat offer matrik,terdetik dalam hati aku,"aku takkan masuk punye lahhh",dengan penuh yakin muka aku time tu.Akhirnya,result UPU keluar,,,hanya ALLAH saje yg tahu betapa sedihnya sbb ak langsung tak dapat mana-mana tawaran.I didn't remember if i was crying at that moment or not.Tapi bila aku fikir balik,nasib baik ada tawaran matrik.Kalau tak kolej swasta agaknya aku pergi,,,,macam ekao banyak duit jo yo=P Waktu tu memang ak pasrah la.Kalau ak tak pergi nanti,mmg aku tak blajar la nanti.Mane boleh,ak ni dah la banyak impian,mane boleh takde ilmu,,,penting2! So,dengan berbekal doa dan tawakkal,aku pun pergilah melanjutkan pelajaran ak ke matrik pilah <----org noghori kato ea.

",,,but perhaps you hate a thing and it is good for you; and perhaps you love a thing and it is bad for you. And Allah Knows, while you know not."

",,,boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya." 
 (Surah Al-Baqarah:2)

Kalau na diikutkan,cepat sgt masa berlalu,tup tup da habis semester satu.The conclusion that i can make is i feel like i was naive and easily accepted of the rejoice that i get.Rasa kejahilan dalam diri.Bila mana diri kurang mendekatkan pada yang Maha Esa.Alhamdulillah,akhirnya aku dapat atasi semua dugaan tu.Terima kasih pada kawan2 yang banyak tolong and bagi support.(Terharu sgt taw='))

"Allah does not charge a soul except [with that within] its capacity. It will have [the consequence of] what [good] it has gained, and it will bear [the consequence of] what [evil] it has earned,,,"

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya,,,"
(Surah Al-Baqarah:286)

Masuk semester kedua,banyak perkara yang ak tak sangka,berlaku dan banyak juga perkara aku belajar.Semester ni la yg banyak mengajar aku supaya lebih matang.Walaupun akedemik aku takde la berada pada thp yg cemerlang tapi aku rase sgt bahagia bersama-sama teman2 yg baik belaka=) Pengalaman yang paling aku tak boleh lupa bila aku dpt menyertai KARIM atau Karnival Pendidikan Islam sebagai bendahari dan AJK hadiah.Mase tu aku jadi betul2 busy macam org da bekerja pulak rasenyer tapi seronok sgt dapat bantu org and the most important part is where i started to gain a wonderful experience,,,suke sebutkan sekali lagi,the person that taught many things not only me but all of us,the AJK was Ustaz Hazrin.Waktu tu jugak aku dapat ramai kenalan baru dan sekali lagi aku sgt gembira=) This was a true joy of mine=)

",,,That is instructed to whoever should believe in Allah and the Last day. And whoever fears Allah - He will make for him a way out.And will provide for him from where he does not expect,,,"

",,,sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya,,,"
(Surah At-talaq:2)
(Surah At-talaq:3)  

 
 Masuk sem. kedua ni jugak ak dapat test semua sukan yg ada dekat matrik tu macam basketball,bola jaring,softball dan paling aku tak sangka yg aku akan main ialah sukan tennis and bola tampar.Perghhh,bila aku da try game ni baru thu seronok nyerrr dapat main sampai setiap minggu time koko mesti aje na maen terutamanya tennis,bola tampar tu kureng sedikit,,,hehe~~ Sampai kawan2 aku naik jemu dah maen tennis bila ak ajak main sbb nanti bukannya main tennis tp main tangkap and kutip bola tennis,,,ha,ni la result dye bila tak reti main tennis.Pukul tak kena pada sasaran termasuklah aku,,,haha!XD Kalo dulu time masa asrama,lansung tak pandang sukan2 ni sume terutama tennis and bola tampar ni.Bila tgk org main,mesti cakap,,,"ala bukan nyer best pun game tu,,,x best".Tapi sukan yang ak takkan penah boring ialah jogging.Aku mmg minat jogging2 ni sbb ni lah sukan yang paling senang na buat iaitu dgn berlari atau pun berjalan laju atau pun berjalan sahaja.Senang citer,buat je fartlek,,,,da dikira exercise aperr,,mudah kann=)
Kalo game badminton pulak,penah la dua tiga kali aku main dgn kawan2 sume.Seronok! Game yg ak tak pernah sentuh sepanjang keberadaan ak di matrik ialah squash.Agak menyesal jugak la tak dapat nak merasa sukan squash ni.Tapi takpe,,,mane tahu kat U nanti berpeluang,Insy-ALLAH=)

Honestly saying,being in matric had taught me more about love=) Maklumlah,zaman2 mcm gini sgt kuat dugaannya terutamanya bab cintan-cintan.Normal la tuuhhh.But hey,if you take it lightly instead of seriously,trust me,you will definitely feel bad.This is what i learn from past.Ak da mula berhati-hati dgn hati aku ni.Ak takut,takut sgt sejarah berulang kembali,,,(ehem,ehem,,,,).Apa org putih selalu kate,,,let bygone be bygone.Itulah yg terbaik.Apa yang aku boleh kata,nak bercinta boleh tapi in my opinion,let ahead to love of Mahabbah first.I am sure,then will come love that you need given by ALLAH.Your other significant's love.Aku tahu mmg susah nak lari pada cinta ni.Sbb kuasa cinta ni sgt kuat.Love affection lah katekan,,,acecehXD.Apa yg aku boleh bgthu,igtlah pada ALLAH selalu.Sebabnya,ALLAH lah yg pegang dan jaga hati kite setiap masa.Kalo suka someone tu,try your best to take care of your heart and berusaha lah dgn berdoa,,,i think,dua is the best cure for everything.It is,,,don't forget to try ok??? The effort will turn to a serenity,,,

"Those who have believed and whose hearts are assured by the remembrance of Allah . Unquestionably, by the remembrance of Allah hearts are assured."

 "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia."
 (Surah Ar-rad:28)
 
S1BP4 akn tersemat dalam hatiku dan kuliah S1B.When teacher make jokes in lecture,everyone were laughed.Tapi,bila cikgu marah,semua muka men"cuka".Bukan ape,,,berkat cikgu tu pentinggg=) Kalau teacher bagi nota,sume suke pastu ada yg lambat dapat la,hilang la,,,mana tak nyer cikgu naik hangin.Bersusah payah cikgu buat nota sampai pagi buta.Sape tak marah dan bengang kalau someone tak hargai apa yg kite buat,,,betul tak?? senyum2=) Tapi kalo cikgu tak distribute nota,,,,emm,memang riuh rendah kuliah tu,,,time tu la sume nak manje2 dgn cikgu,nak nota punye pasal,but how about me?? hehe=3 Anyway,i will remember this sweet moment.Funny,sad,happy,bad hair day or whatever feeling,all was a precious moment that will never obtained anywhere.I will appreciated it=)

",,,Allah has already set for everything a [decreed] extent"

",,,Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."
(Surah At-Talaq:3)

",,,For every term is a decree."

",,,Tiap-tiap satu tempoh dan waktu ada baginya perkara dan hukum yang telah ditentukan oleh "Suratan Azali".
(Surah Ar-Rad:38)

 The one that i will miss forever:)

 P/S:Actually,there are many thing,sweet moment that i still want to write but,i am afraid that i will miss it again and again,,,wassalam=) 

No comments:

Post a Comment